maandag, november 29, 2004

29/11: Hoe verloopt (onze) IVF?

Omdat de meesten toch niet goed weten hoe zo'n IVF-poging eruit ziet (da's maar normaal en gelukkig voor hen), dacht ik dat het misschien handig was even het verloop van zo'n poging op (virtueel) papier te zetten. Ik zal het zo duidelijk mogelijk en in mensentaal (want van de uitleg sommige sites krijg je opslag hoofdpijn) proberen verwoorden. ;-)

De uitleg gaat natuurlijk specifiek over onze poging, want IVF verschilt van ziekenhuis tot ziekenhuis maar ook van persoon tot persoon en naargelang je achtergrond en "evolutie".

  • Alles begon op 28/10. Toen ben ik gestart met de pil.
  • Op 18/11 ben ik moeten gaan voor een echo om te kijken of alles OK was (geen cystes ofzo) om de IVF-poging van start te laten gaan. Die dag nam ik ook de laatste pil.

  • Op 23/11 kreeg ik de 1ste spuitjes: Decapeptyl; een medicament om de eigen cyclus stil te leggen. Moet ik nemen tem 29/11.

  • Vanaf 25/11 kreeg ik er een extra spuitje bij: Menopur; voor de stimulatie van eierstokken.

  • Vanaf 02/12 moet ik om de dag om een controle-echo; ze meten dan de eicellen en tellen ze.

  • Als je genoeg eicellen hebt, en ze zijn groot genoeg (ong. 20mm), volgt er een punctie (het weghalen of "plukken" van de eicellen). Bij ons is die voorzien rond 07/12, maar precies kunnen ze dat dus niet zeggen op voorhand.

  • Daarna volgt de bevruchting van de eicel in het labo. Daar groeit dan een embryootje uit.

  • Ze laten dat embryootje 1 of 2 of soms zelfs nog iets langer verder delen.

  • Dan gebeurt de terugplaatsing van de embryo.

  • En dan 2 vreselijk lange wachtweken waarna je dus het resultaat te weten komt (bij ons dus waarschijnlijk rond kerstavond).

VoilĂ  zie! Hopelijk was dat een beetje duidelijk!

Tot de volgende keer lieve cyberkindertjes! ;-)