zondag, november 06, 2005

06/11: Streepjes trekken

Het gaat goed vooruit! Begin november al; we zijn in onze 10de week!


"In de 10e week groeien de longen en worden de maag en ingewanden gevormd. De navelstreng is gevormd en het bloed stroomt erdoor. De hersenen hebben zich snel ontwikkeld. Het hoofdje is nog steeds een heel stuk groter in verhouding tot de rest van het lichaam. Het is ongeveer een derde van de lichaamslengte. Aan het einde van deze week is het middenoor gevormd en beginnen ook de buitenste delen van het oor te groeien.
De vingers en tenen van je baby zijn al goed te zien, de enkels en polsen zijn gevormd en zijn oortjes hebben zich verder verfijnd. Verder krijgt je baby al wat haar op zijn hoofdje.
De placenta begint zich klaar te maken, door een grote hoeveelheid van het hormoon progesteron af te scheiden, om in de 14de week de rol van de dooierzak (Corpus Luteum) over te nemen.
Je baby is nu 4,5 cm groot en weegt zo ongeveer 5 gram."

Schattig hé? Vooral dat haar op dat hoofdje vind ik om bij te smelten.



Heb me dit weekend ook een schommelstoel aangeschaft! Was altijd al mijn droom om daar tijdens de zwangerschap zalig in heen en weer te wiegen en later om borstvoeding in te geven.

Mijn symptomen laten zich ook weer voelen; vooral de misselijkheid komt weer door de medicatie heen piepen.. Maar bon, 't is voor 't goede doel hé. :-)

Ik zal superblij zijn als we 10 daagjes verder zijn: dan is er de 12-weken-echo en als die goed is, mogen we toch echt wel vrij opgelucht ademhalen hé. Nog even streepjes trekken op de muur dus..

3 Comments:

Blogger Veerle Nijs said...

:-)
Ja, ik vind die ontwikkeling ook fascinerend! Ik heb zo'n boek gekocht waar je per week een andere foto ziet van de foetus; heel knap!

11:27 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

als ik jou was zou ik die streepjes in de salontafel kerven zodat je later aan de spruit kunt laten zien hoezeer jullie naar haar uitkeken
vicky

4:05 p.m.  
Blogger josé said...

ja...leuk idee....een jaartje verder is er toch niks meer van die tafel over ( hihi...)

1:00 p.m.  

Een reactie posten

<< Home