vrijdag, maart 10, 2006

10/03: Het einde van die "lange weg" komt in zicht!

Hey iedereen!

We zijn alweer een serieus eindeke verder in de zwangerschap hé. Ik zit in mijn laatste trimester nu.. Ineens is alles heel snel van "allez, proficiat hé" naar "amai, dat wordt echt aftellen nu hé" gegaan.

Het kindje is levensvatbaar nu, al is iedere dag extra in mijn buik natuurlijk meegenomen en zelfs belangrijk. Maar gewoon de idee dat het zou kunnen doet mij natuurlijk zweven.

Ondertussen wordt ook de laatste hand gelegd aan onze ideetjes voor de geboortekaartjes en het doopsuiker (en 100% volgens onze traditie hierin zijn we vollédig van gedacht veranderd na eerst een vast gedacht te hebben ;-) ). Ook de geboortelijst staat nu zowat helemaal vast en de ceremonie krijgt ook vorm.

Volgende week begin ik met prenatale kine en beginnen we samen een prenatale cursus in 't ziekenhuis te volgen.

En als dàt allemaal achter de rug is, zijn we ergens midden april en dan is echt àlles helemaal klaar voor de komst van ons prutske! :-) Al hebben we liefst dat hij/zij blijft zitten tot begin juni natuurlijk.

Ondertussen ben ik natuurlijk erg benieuwd naar alweer de echo van volgende week; naarmate de volgende controle komt, ben je toch weer steeds nieuwsgieriger of alles nog wel ok is met je zoeterwtje! Je voelt hem/haar wel bewegen, maar de ene dag is al wat rustiger dan de andere (ik merk er dan ook niet meer echt een ritme in; tenzij dan als ik rust) en dan word je hoe dan ook toch een beetje ongerust.. Hoewel de schopjes sinds een paar weken toch echt wel harder geworden zijn: je ziet mijn buik nu echt alien-gewijs op en neer gaan. :-))

Met mij gaat het de laatste dagen nu echt wel flink beter. Ook de bekkeninstabiliteit is gebeterd vreemd genoeg; had gedacht dat dat er niet mee samen hing, maar blijkbaar dan toch..

Nog even een update van het buikgebeuren:

25 weken:
De beenderen worden steviger, waardoor je je baby harder zult voelen schoppen. Hij groeit iets minder vlug, maar wordt wel al wat dikker. Vanaf nu kan hij geluiden van buitenaf horen: papa's stem, muziek,... Maar bij harde geluiden schrikt hij op.
Je baby is nu 32,5 cm groot en weegt zowat 650 gram.


26 weken:
De huid van de baby is volledig ondoorzichtig geworden.
De vertakkingen van de luchtpijp worden nu al gevormd, maar de longen zelf zullen pas helemaal klaar zijn na de geboorte.
Je baby is nu 33 cm groot en weegt 720 gram.


27 weken:
Dit is het moment waarop je baby voor het eerst zijn ogen opent. Zijn oogkleur is nu nog leigrijs, de definitieve kleur komt pas een paar maand na de geboorte te voorschijn.
Je baby is nu 35 cm groot en weegt zowat 850 gram.


28 weken:
Nu is je baby "officieel" levensvatbaar, wat wil zeggen dat hij het onder professionele begeleiding zou kunnen redden, als hij nu geboren werd. Ook moet je hem vanaf nu gaan aangeven op de dienst bevolking, in het gemeentehuis van de plaats waar hij geboren is.
Je baby is nu 36 cm groot en weegt 950 gram.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Eindelijk begin je erin te geloven...'t is stilaan tijd aan het worden....maar ik begrijp het wel, ik kon het pas geloven toen ik het echt zag...en dan nog.

Geniet er in elk geval nog van, een vrouw is maar weinig zwanger op een mensenleven.

greetz clo.

11:25 a.m.  

Een reactie posten

<< Home